Accountantskantoor Timmer

Blog Wilma Veleke: eHerkenning

HomeTimmer Nieuws en adviesBlog Wilma Veleke: eHerkenning

Terug naar vorige

eHerkenning wordt steeds belangrijker voor een ondernemer. Wanneer u digitaal zaken wilt regelen met een overheidsorganisatie zult u zich online moeten kunnen identificeren met eHerkenning.

Door eHerkenning is het bij de overheid bekend met welk bedrijf ze te maken hebben. Ook weten ze of medewerkers gemachtigd zijn om namens een bedrijf te handelen.

Om eHerkenning te kunnen gebruiken moet uw bedrijf of organisatie staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Er bestaan 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus, oplopend van lage tot zeer hoge betrouwbaarheid. Het is belangrijk om vooraf te bekijken welk niveau u nodig heeft voor de dienst waarvan u gebruik wilt gaan maken. Voor bijvoorbeeld het aanvragen van een subsidie of vergunning is weer een ander betrouwbaarheidsniveau nodig dan voor het aanvragen van een octrooi.

Voor de aanschaf van een eHerkenningsmiddel betaalt u aanschafkosten. Deze kosten verschillen per eHerkenningsmiddel en per betrouwbaarheidsniveau. Aanbieders kunnen eenmalige en doorlopende kosten berekenen. U kunt een eHerkenningsmiddel kopen bij een door uzelf te kiezen erkende aanbieder.

Vanaf 1 januari 2015 zijn agrarische bedrijven verplicht zich via eHerkenning bij het klantportaal voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) te identificeren voor aanvragen van subsidies, meldingen, opgaven, registraties en informatie. Ook voor het indienen van de Gecombineerde Opgave dient er gebruik gemaakt te worden van eHerkenning. Indien wij de Gecombineerde Opgave altijd voor u hebben ingediend bestaat er de mogelijkheid om ons als accountantskantoor te machtigen, zodat wij dit voor u kunnen blijven verzorgen. Neemt u dan contact met ons op, zodat wij één en ander in gang kunnen zetten.

Ook wanneer u verder nog vragen heeft over bovenstaande informatie kunt u contact met ons opnemen en zullen wij u graag verder informeren.

Vriendelijke groeten,


Wilma Veleke